Tuesday, October 11, 2011

Cirit Birit lagi..

hu3...rasa nak nangis je malam td..sejam sekali anakku bangun dan kejutkan aku gtau dia cirit.."ummi..yak..yak.."tu ler kata Afwan. (phm2 je la ye).
Sebenarnya dah masuk seminggu dah ni Afwan kena cirit-birit. Ni kali kedua dia kena cirit-birit yg berlarutan camni..kesian la..kenapa ye terjadinya cirit-birit ni??? Macam2 petua dan ubat dah aku buat,still x ok..bila dibaginya ubat yg doktor klinik swasta bagi tu, lagi kuat ciritnya tu..lagi banyak! nak kena ke GH ke? kalau x ok gk, terpaksa la aku datang sini utk ke Kecemasan malam nanti.

Menurut apa yg aku baca dari Infosihat, Cirit-birit @  Diarrhoea adalah satu keadaan dimana saluran najis menjadi longgar dan najis berair. Najis akan keluar lebih kerap daripada biasa.(ya mmg betul tu)   Dan terdapat 2 peringkat:
• Diarrhoea akut – terjadi dengan tiba-tiba dan berterusan kurang daripada dua minggu
• Diarrhoea teruk (kronik) – berterusan hingga lebih dua minggu.

So,kalau keadaan Afwan ni..still di peringkat pertama la..tapi dah seminggu beb! Aku risaula..nk wat camna ye????

my sign

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komen anda.