Sunday, September 20, 2015

Roti Jala Tanpa Acuan

Selamat Hari Malaysia semua..semoga kita semua terus menikmati hari-hari mendatang dengan penuh ketakwaan kepadaNya. Berdoalah semoga Malaysia kita masih bertuah..:)

Eh..bukan dah lepas ka Hari Malaysia..16 september kan? Ha ah betul la tu..sebenarnya entry ni tertangguh sejak hari tu la..ni baru sempat sambung balik..hehe

Mak yang dok sebut nak makan roti jala sebab dah takda orang jual kat kampung..jadi, saya pun cari la resepi & jumpa cara mudah tanpa guna acuan..wahh, menarik! Apa lagi, cuba buat la..

Ok,takmau banyak cakap..Roti Jala ni dibuat tanpa menggunakan acuan khas yang dibeli di kedai tu..saya guna botol mineral yang kecil tu saja tau untuk jadikan acuan. 


Ha tu la botol yang diguna sebagai acuan. Macammana nak buat? Ala tebuk ja tudung botol tu dengan paku yang dipanaskan..dah tu masukkan bancuhan & tuangla ke dalam kuali. Sorry lupa pula tangkap gambar tebaran jala tu..huhu..

Yang saya buat ni, kejadiannya takla secantik pakai acuan..lagi satu biasa la tangan tak berseni ni..asal jadi ja..hihi


Resepinya:
3 cawan tepung gandum
3 cawan air (juga boleh guna santan/susu segar)
2 1/2 sudu besar minyak masak
1 sudu kecil garam
1 biji telur
Sedikit pewarna kuning ( saya guna kunyit sebab tak ada pewarna)

Cara-caranya:
Blendkan semua bahan hingga sebati. Tips untuk mudah blend: masukkan tepung gandum last sekali dalam blender tu..baru tak melekat ja pada balang tu. Masukkan dalam botol yang dah ditebuk tudungnya tadi..cuba tuangkan ke dalam kuali, jika tidak putus-putus maknanya bancuhan tu dah boleh dijala.

Kalau tak dapat bayang macammana cara nak 'menjala' guna botol ni..search di youtube "Cara Mudah Membuat Roti Jala Tanpa Acuan".

Roti jala ni memang lembut sampai petang..terima kasih buat Puan Azie yang share resepi ini. Semoga Puan sentiasa diberkati Allah. 



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komen anda.